Abonnementsbetingelser
Les de til enhver tid gjeldende abonnementsvilkårene for våre digitale tjenester. Disse regulerer bruk, rettigheter og betingelser for alle våre abonnement.
Ofte stilte spørsmål
Abonnementsavtalen
Sist endret: 01.12.2025
Definisjoner
Følgende definisjoner er lagt til grunn i Avtalen:
Definisjoner
- Tjeneste/produkt
Fremgår av innholdsbeskrivelser på www.ren.no og gjengitt i det enkelte abonnementstilbud.
- Leverandør
REN AS
- Kunden
Den juridiske enheten beskrevet i abonnementsavtalen.
- Bruker
Kundens ansatte hvis arbeidsoppgaver faller innenfor anvendelsesområdet til Tjenesten.
- Nettkunde
Kundens abonnenter på transport av elektrisk energi.
- Informasjon
Alle elektroniske data som leveres fra Leverandør til Kunden som en del av Avtalen.
- Brukerprising
Tillegg i vederlag for Tjeneste eller Produkt basert på Kundens faktiske bruk i faktureringsperioden.
Leveringssted, tilgjengelighet og leveringsbetingelser
Tjenesten leveres ved at Leverandøren tilgjengeliggjør Tjenesten på Leverandørens internettsider, www.ren.no. Kunden er selv ansvarlig for å anskaffe seg, og har til enhver tid rett til å benytte, den nødvendige programvare for å nyttiggjøre seg Tjenesten.
Så lenge Avtalen løper mellom Leverandør og Kunden skal Tjenesten til enhver tid være tilgjengelig på ovennevnte adresse.
Levering skal skje så snart Leverandør har mottatt førstegangs innbetaling av vederlag for Tjenesten.
Kundens faktiske og rettslige råderett
All Informasjon som leveres som en del av Tjenesten er Leverandørens eiendom, og stilles til disposisjon for Kunden med de begrensninger som fremkommer av herværende avtale.
Brukerkontoer
Kunden kan i avtaleperioden stille Informasjon til Brukernes rådighet gjennom personlige REN-brukerkontoer for sine ansatte. All bruk og utnyttelse av Informasjonen må knytte seg til Kundens virksomhet.
Brukerkontoer administreres av Kundens selskapsadministrator(er) via www.ren.no. Kunden er selv ansvarlig for å opprette, oppdatere og avslutte brukerkontoer gjennom avtaleperioden, herunder også tilganger til Avtalens Tjenester og Produkter.
Brukerkontoer kan utelukkende opprettes til og anvendes av Kundens egne ansatte. Brukerkontoer skal være personlige. Kunden har ikke anledning til å opprette fellesbrukere eller andre former for deling av brukerkontoer for sine ansatte.
Begrensning i videreformidling og bruk av informasjon
Kunden kan ellers ikke overdra, fremleie, låne ut eller på annen måte stille Informasjon til rådighet for andre enn Brukerne. Begrensningen gjelder også Kundens leverandører og innleide personell. Kunden kan ikke under noen omstendigheter publisere Informasjon som inngår i Avtalens Tjeneste eller Produkt i trykte medier eller digitale plattformer.
Dersom Informasjon levert til Kunden kommer på avveie, uansett skyld, skal Kunden ta alle rimelige skritt for å sørge for at slik Informasjon blir slettet, og ikke benyttet på noen måte som kan skade Leverandørs interesser.
Konkurransebegrensning og misbruksvern
Leverandøren forbeholder seg retten til, med øyeblikkelig virkning og uten ansvar overfor Kunden eller Bruker, å suspendere tilgangen til Tjenesten eller bringe rettigheter etter denne abonnementsavtalen til opphør dersom Leverandøren med rimelig grunn antar at Kunden, Bruker eller personer som gis tilgang til tjenesten gjennom Kunden eller Bruker:
- er ansatt i, direkte eller indirekte tilknyttet, eller på annen måte yter tjenester til foretak som utvikler, tilbyr eller markedsfører programvare, tjenester eller produkter som helt eller delvis konkurrerer med Leverandørens tjenester, eller
- benytter Tjenesten i den hensikt å utvikle, forbedre eller bistå utviklingen av produkter eller tjenester som er konkurrerende med Leverandørens tjenester.
Kunden og Bruker plikter, på anmodning fra Leverandøren, å gi korrekte og fullstendige opplysninger som er nødvendige for å verifisere etterlevelse av dette punkt.
Leverandøren er ikke forpliktet til å refundere forhåndsbetalte beløp eller yte kompensasjon som følge av suspensjon eller opphør i medhold av denne bestemmelsen.
Brukerstøtte
Kunden skal ha fri brukerstøtte via telefon på hverdager mellom 0900 og 1500. Brukerstøtten begrenser seg til veiledning i navigering på www.ren.no.
Avtalens varighet
Avtalen trer i kraft ved undertegning eller elektronisk godkjenning, og varer til den blir sagt opp eller hevet.
Avtalen kan fritt sies opp skriftlig av begge parter.
Oppsigelsesfristen er 6 måneder regnet fra mottakelsen av oppsigelsen.
Betalingsbetingelser
Vederlaget for Tjenesten og Produktene for hvert påfølgende kalenderår skal betales forskuddsvis to ganger i året, med forfall 31. januar for årets første seks måneder, og 31. juli for årets siste seks måneder.
Leverandøren kan indeksregulere vederlaget. Annen regulering av vederlaget skal varsles med 6 måneders varsel.
For Tjenester og Produkter som inkluderer Brukerprising praktiseres etterskuddsvis fakturering to ganger i året. Etterskuddsvis fakturering av slike Tjenester og Produkter skjer etter Kundens faktiske forbruk (les: antall aktive brukere) i faktureringsperioden.
Ved forsinket betaling påløper renter etter Forsinkelsesrenteloven.
Alle priser er eksklusive enhver form for offentlig avgift.
Kunden er forpliktet til å holde leverandøren oppdatert om sitt antall nettkunder.
Tjenestenivå - oppdatering og oppgradering
Leverandøren skal søke å foreta rimelige oppdateringer og oppgraderinger av Tjenesten.
Leverandøren står fritt til å endre formatet Informasjonen presenteres i, slik at dette til en hver tid er mest hensiktsmessig. Slike endringer skal varsles skriftlig til Kunden minst 30 dager før de iverksettes dersom dette fører til at kunden må anskaffe ny programvare.
Ansvarsbegrensning
Kunden har selv risikoen for å vurdere riktigheten av Informasjonen fra Tjenesten, og konsekvensene av å benytte slik Informasjon.
Leverandøren er ikke ansvarlig for eventuelt tap eller skade som følge av bruk eller utnyttelse av Tjenesten, herunder følgetap, indirekte tap og tap eller skade som måtte bli påført tredjemenn. Ansvarsbegrensningen gjelder for all bruk og utnyttelse av Tjenesten slik den fremstår til enhver tid.
Leverandøren er ikke ansvarlig for tap, skade eller ulempe som skriver seg fra mekanisk, elektrisk sammenbrudd, pågang fra andre kunder eller brukere eller andre feil og forhold som medfører at Tjenestens tilgjengelighet reduseres eller bortfaller.
Leverandøren har ikke ansvar for tap, skade eller ulempe forårsaket av datavirus eller lignende som blir overført fra Tjenesten til Kundens maskin- eller programvare.
Hevingsadgang
Begge parter kan heve Avtalen ved vesentlig kontraktsbrudd.
Elektroniske avtaler vil bli manuelt kontrollert av Leverandøren. Leverandøren forbeholder seg retten til å kansellere avtalen hvis det viser seg at Kunden bevisst har tilbakeholdt opplysninger av betydning for bruken eller prisen av Tjenesten, bevisst oppgitt feilaktige opplysninger eller har misbrukt Tjenesten/Informasjonen.
Opphør av avtalen
Ved opphør av Avtalen vil adgang til Tjenesten bli sperret.
Overdragelse
Kunden kan ikke overdra sine rettigheter eller forpliktelser etter denne Avtalen uten først å ha innhentet Leverandørens skriftlige samtykke.
Tvisteløsning
Eventuelle tvister etter dette kontraktsforholdet behandles ved de ordinære domstoler.
Hordaland tingrett som verneting.